esmaspäev, 20. juuli 2020

Mahtra jt

Raplamaa pikk ajalugu on väga rikas Eestile oluliste sündmuste poolest. Just Raplamaal algas eestlaste suur vastuhakk võõrvõimule – Jüriöö ülestõus 1343. aastal. Kohalikud elanikud teavad tänapäevani Paka mäge Raikküla lähistel, mis olnud eestlaste vanemate nõupidamise ehk Raikküla kärajate paik. Kui seal seista jaanipäeva õhtul on võimalik kuulda muistsete vanemate hääli. Tasub kuulama minna! 
Peagi laastas maad Liivi sõda (1558-1583), kus suurim, Ruunavere lahing oli nii äge, et “verd olla olnud hobusele põlvini”. 
1858. aastal peeti siin Mahtra sõda, mille kaja ulatus kaugemale väljapoole Eestit ja mõjutas edasist talurahvapoliitikat. 
1905. aasta sündmused olid siinkandis tormilisemad kui mujal Eestis – oli mõisate põletamise aeg. Ehkki enamasti saadi lüüa, on siinsetes inimestes tänini säilinud eriline visadus, kangekaelne vaim, ettevõtlik meel.
Raplamaa ilus loodus meelitas baltisakslasi siia mõisaid rajama, eriti 18.-19. sajandil. Siin on olnud ligemale 100 mõisat, piirkond on Eesti kõige mõisarikkam.  Raplamaa on rikas keskaegsete kirikute ja kabelite poolest. Maastikku ilmestavad rohked  liigirikkad mõisapargid.

Matka alustasime Kuimetsa maastikukaitsealalt Neitsimäe jalamil Iida karstiurgete juurest. Minevikus olla urked moodustanud ühe suure koopasüsteemi paljude erisuuruste käikudega. Läti Henrik on oma kroonikas neid koopaid kirjeldanud seoses sakslaste sõjakäiguga 1220. aastal siinmaile. Inimesed on pidanud karstiala pühapaigaks, selle  kohta on rohkelt rahvapärimusi. Veel tänapäevalgi seostatakse paika ufodega, teiste kosmiliste tsivilisatsoonidega.
Mahtra mõisa asukohta ja 14. juunil 1858. aastal toimunud lahingu paika tähistavad üksnes säilinud maakividest mõisaait ning 1933. aastal püstitatud mälestussammas lahingu 75. aastapäeva tähistamiseks. Sambalt võisime lugeda: “Siin võitles Eesti Talupoeg Tõe, Õiguse ja Vabaduse eest”. Lähedalasuva mõisatiigi puhastamisel on välja tulnud ahelaid, käeraudu, purunenud viglaharusid. Eesti riigimees Jaan Tõnisson on öelnud:” Mahtra sõda oli Eesti Vabadussõja eellahing”.
Aeg oli minna lähemaid mõsaid vaatama -  Atla mõisakompleks ja suur park selle ümber on taastatud perekoduks, omanik tegeleb tarbekeraamika valmistamise ja müügiga.  Mõisa endises viljaaidas avatud  mõisakeraamika poes imetlesime   maitsekaid valgest ja pruunist keraamikast kööginõude komplekte. Igaüks leidis siit midagi kojuviimiseks! 
Mõisaring jätkus lõunaeinega Arturi trahteris endise Valtu mõisa kõrvalhoones. Mõisa peahoone, Eesti klassitsismi üks tippteoseid hävis 1905. aastal ja hiljem lammutati maani maha. Mõis on seotud Arthur-Aleksander Lossmanni (1877-1972), Eesti kõrge sõjaväelase ja arsti nimega, kes on sängitatud Tallinna kaitseväe kalmistule Vabadussõja kõrgemate juhtide memoriaali, kuhu varem olid maetud ka Johan Unt ja Ernst Põdder. 
Eemal, Keila jõe ääres, paistis erastatud tühi ja hooletussejäetud, plankudega kinnilöödud uste-akendega Hõreda mõis, mis kunagi oli Eesti stiilipuhtaim klassitsistlik ehitis, endise tsaari-Venemaa loodeosa üks kaunemaid. 
Tühjad  on ka erastatud Maidla ja Ingliste rüütlimõismõisad
Alu rüütlimõisas imetlesime maalilist tiikide ja sildadega parki, mõis ise   (esmateated 1409. aastast) on kuulunud Uexküllidele, Wrangellidele, Rosenitele, Tiesenhausenitele.  Häärber on Eesti üks omapärasemaid neogooti stiilis, meenutab pigem uhket lossi kui maamõisat, on täielikult taastatud.  Kui hakati rajama raudteed, ei lubanud viimane mõisaomanik, Otto von Lilienfeld, seda ehitada läbi oma maade – segavat tema und!  Nii andis ehituseks loa tema naaber, Valtu mõisnik, kes Lilienfeldi meelehärmiks sai raudtee tõttu pururikkaks. Alu mõisa peahoone on 1999. aastast Eesti Kaitseliidu omanduses. Väljasõidu kõige muljetavaldavam rajatis on pargis seisev mälestussammas vabadussõjas langenute mälestuseks - laotud kokku okupatsiooniaastatel puruks pekstud mälestusmärkide kiviplokkide osadest, ikka selleks, et rahva mälu oma ajaloost puhastada ja võõraga asendada. Inimesed omal algatusel otsisid välja, vedasid kohale seni peidus olnud kivitükid, kogusid raha ja leidsid omal jõul ka meistrid tähtsa töö jaoks. Paljukannatanud kivid võisid oma väärikat ülesannet täitma hakata 26. juunil 2010. Nii sündis mälestusmärk kõigile Eestimaal lõhutud sammastele. Seda lugu peaks lugema oma ajalooõpikust ka  iga meie koolilaps!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar